Apatisk - En hel del information gällande att vara Apatisk och Apati





Att bryta apati och komma ur ett apatiskt tillstånd

Bryta apati

Att vara apatisk är något som drabbar det flesta under kortare perioder i livet. Apatin kan beror på närståendes dödsfall, olycklig kärlek eller jobbrelaterad situationer. Stress och kontrollerbara händelser kan också orsaka apati och oföretagsamhet.

Det är dock viktigt att fundera på sin likgiltighet och apatiska situation men även se att det som orsakar apatin och håglösheten kan brytas. Vissa former av lättare apatiskt tillstånd kan du själv bryta genom att förändra något i vardagen. Om man drabbats av djupare depression eller kraftig apati behövs ofta professionell hjälp för att lyftas upp ur sin oföretagsamhet och apati.

Lättare form av apati

Väldigt få personer vill vara apatiska och i de flesta fall är apatin man känner tillfällig och beror övergående yttre omständighet. Dock så kan det vara jobbigt med att vara apatisk kortare tid och man vill gärna slippa denna situation så snabbt som möjligt.

Det viktiga är att du gör någon förändring i vardagen för att kunna komma ur apatin och depressionen. Det finns ett par grundläggande råd som gäller för allt välbefinnande och det kan vara så att du måste ta det i små steg framåt hela tiden för att du ska kunna läka som människa. Några punkter att bryta hur sig från sitt apatiska tillstånd är:

Komma ut apatiskt tillstånd
  • Försök att le när du träffar andra människor eftersom då kommer du märka att de bemöter dig på ett mer positivt sätt vilke också gör dig gladare.
  • Stäng av TV:n, datorn och telefonen tidigt på kvällen, och använd tiden till dig själv och att komma ur apatin istället. De du kan göra är t.ex.:
    • Motionera en stund varje dag, gå ut i 5 minuter, spring en kvart eller cykla en timme. Det viktiga är inte vad du gör eller hur länge utan att du gör något
    • Ta en långt bad eller långdusch
    • Läs en god bok om att se sig själv på annat sätt:
      • Lyckofällan av Russ Harris
      • Att välja glädje: en bok om att få ett bättre liv av Kay Pollak
    • Meditera genom att lyssna på ett avslappningsband för att få sinnesfrid och samla kraft
    • Somna tidigt
  • Ät inte socker, godis eller läsk utan är frukt, nötter om du inte är allergisk och drick vatten.
  • Försök minska eller sluta helt med kaffe, te och tobak
  • Gå ut helt själv i skogen och bara gå runt. Ta med en kompass så att du hittar tillbaka.
  • Anmäl dig till någon aktivitet som du tycker skulle verka vara intressant. Även om du inte tycker den är intressant nu ska du anmäla dig ändå till någon aktivitet efter som du behöver träffa människor och du kommer troligtvis tycka det blir intressant.
  • Gå på teater, museum eller bio.
  • Skaffa ett litet husdjur.
  • Boka tid hos en samtalsterapeut som har vana med att lyssna på och ha dialog med apatiska patienter.


Djupare apatisk situation

Har du eller en vän till dig hamnat i ett djupare apatiskt tillstånd eller depression behövs troligtvis legitimerad psykologisk hjälp. För detta ska du söka till den allmänna sjukvården genom att först kontakta vårdcentralen eller i synerligen svåra fall psykakuten.

Mer om depressioner kan du läsa här på Vårdguiden 1177 om depressioner.