Apatisk - En hel del information gällande att vara Apatisk och Apati







Att förebygga utbrändhet

Apatisk

Det finns flera sätt du kan förebygga utbrändhet och det viktigaste är att lyssna på din kropp. Om du börjar känna sina symptom kan det vara bra att göra någon förändring i vardagen.

  • Ät regelbundet och rätt mat. Minska på de snabba kolhydraterna som socker eftersom de aktiverar dig mycket men kortvarigt.
  • Försök vardagsmotionera genom att gå eller cykla till jobbet om detta är möjligt, oavsett väderlek.
  • Regelbundna pauser i arbetet varje dag genom att gå ner i tid eller ta promenader 2 gånger per dag.
  • Säkerställa att du är ledig för återhämtning efter varje stressig period.
  • Börja aldrig med nya saker som att bygga om hemma eller att skaffa fler prylar.
  • Kommunicera med omgivningen att du börjar känna symptom på utbrändhet.
  • Prioritera bort det du inte måste som t.ex. aktiviteter på fritiden, minska på skjutsande och hämtande av barnen, tacka nej till att gå ut med kompisar på kvällarna, m.m.


Spar tid och minska risken för utbrändhet

Det finns också ett antal lätta saker att gör som bara kan förändra ditt liv till något mer positivt även om du inte känner dig utbränd eller är stressad. Alla dessa råd fokuserar på en och samma sak .... det mest värdefull i världen som inte kan köpas för pengar (nästan) ... nämligen TID!

  • Sluta se på TV, i alla fall timmen innan du går och lägger dig.
  • Sluta surfa runt på datorn.
  • Sluta spela TV- eller datorspel.
  • Stäng av mobiltelefonen klockan 18 på kvällen.
  • Säj nej till allt och alla som vil ta din fritid i anspråk.
  • Lägg dig en timme tidigare än vanligt.
  • Tiden du sparar ska du använda till att umgås med familjen eller till att motionera regelbundet, gärna tillsammans med familjen.

Om inte en begynnande utbrändhet förebyggs i tid kommer det vara mycket svårare att åtgärda en redan befintligt utbrändhet.